maandag 18 november 2013

Van damesbroek naar kleuterbroek



Deze broek is een broek met herinneringen, in die zin dat ze deel uitmaakte van ons huwelijkscadeau van mijn broer en schoonzus. Het was een op het zitvlak versleten broek van mijn schoonzus waar een tekstje bij zat over "wie de broek draagt" en waar wat centjes in de zakken verstopt zaten... :-)

De broek lag sindsdien aan de kant, maar Willem had er nu dringend een paar nieuwe nodig, in een kleinere versie weliswaar, dus daar zouden we dan nu ook voor zorgen. Een kleine versie van deze broek.

Hoe ging ik te werk?

- Ik wou zoveel mogelijk van de originele broek behouden (dat bespaart mij nu eenmaal heel wat werk): de zakken en de zijnaden, maar anderzijds ook de sluiting van de broek en de boordband bovenaan. Die twee tegelijkertijd uit 1 stuk knippen, dat was onmogelijk, dus tornde ik voorzichtjes de boordband met de knopen los. Die zou ik wat inkorten achteraan en terug voor het nieuwe broekje gebruiken.

- Ik ondernam een poging om het patroon van een goed passend broekje over te nemen (ja, ik weet het, eentje met vlekken :-)). Daartoe keerde ik het broekje binnenstebuiten, legde de benen netjes op elkaar, zodat je het hele stuk kunt zien (volgens de tutorial van "Dana made it"), en tekende het patroon over met 1 cm naadwaarde bij gerekend. Hetzelfde deed ik voor het achterpand op het achterpand van de originele broek.
Zoals je ziet, legde ik het broekje wat hoger (de boord zou er immers terug aangezet worden). Ik hield er rekening mee dat er onderaan elastieken inzaten en tekende dus wat breder, zodat de broekspijpen mooi breed uitvallen. Hetzelfde deed ik bovenaan: ik rekte de boord wat uit om dezelfde afmetingen te hebben, met het idee dat ik daar evenveel stof nodig had. Stom natuurlijk. Die elastiek bovenaan zit daarin omdat het broekje mooi zou passen. Breder maken zorgt er dus voor dat het broekje achteraf gewoon van zijn billen afvalt (veel te breed natuurlijk!), dus ja, ik heb het achteraf nog terug mogen verkleinen :-s
Dus, 1 tip: gebruik nooit een broek met elastieken om het patroon van over te nemen.



- Het patroontje werd uitgeknipt en dit is wat er nog van de originele broek over blijft :-) Nog meer dan genoeg dus om er later nog iets mee aan te vangen...

- Daarna werden de broekspijpen dichtgestikt. Het voordeel van het patroontje tegen de buitennaden te knippen, is natuurlijk dat er daar al weer wat werk bespaard is.

- Om de twee broekspijpen aan elkaar vast te maken, werden ze recht-op-recht in elkaar geschoven en zo in een vloeiende beweging dicht gestikt. Laat aan de voorkant nog een klein stukje open, zodat het broekje toch een klein beetje verder kan opengemaakt worden dan enkel de boordband.
 

- De boordband werd achteraan ingekort en terug aan het broekje vastgezet.


- Daarna nog de zomen afwerken en het broekje is klaar. Ik maakte de zomen extra breed, zodat ik ze eventueel later nog een stukje kan uitlaten en het broekje nog lang gedragen kan worden.


 En zo is een damesbroek dus getransformeerd in een kleuterbroek :-)








4 opmerkingen: