woensdag 14 mei 2014

De iHoes voor papa

Manlief was gisteren jarig. Al lange tijd zit hij me aan te manen eens iets voor onszelf te maken ipv enkel voor kadootjes voor andere mensen :-) Dit was dus het moment om daar eens werk van te maken. Oorspronkelijk stond er een hemd op de planning, maar dat idee heb ik vrij snel laten varen, toen de lerares uit de naailes me ontmoedigend vertelde dat ik dit onmogelijk nog op tijd kon afkrijgen. Dus werd het een eenvoudiger projectje: de iHoes van Eva Maria. Ik had telkens maar heel weinig tijd om eraan te werken, dus iets wat waarschijnlijk op 1 avondje af moest kunnen, werd bij mij over drie avonden verdeeld. Een eerste avond heb ik zitten rekenen en rekenen om de afmetingen aan te passen aan de iPad mini-versie en uit te dokteren welke stukken nu precies waar kwamen, een tweede avond werd het karton en de stof geknipt en een derde avond werd alles in elkaar gezet.
Manlief is liefhebber van alles wat met reizen, geografie, atlassen e.d. te maken heeft, en daar hoort dan ook het perfecte stofje bij dat ik bij Liesellove vond. 

Ik ben zelf eerlijk gezegd niet 100% tevreden met het resultaat en ik wil hier ooit zeker een nieuwe, betere versie van maken. Volgens mij heb ik uit pure gewoonte op 1cm naad willen vaststikken, of toch in elk geval iets breder dan 0,5 cm, waardoor ik het karton er maar moeilijk in kreeg. Dus ben ik die stuk voor stuk op het gevoel een beetje gaan bijknippen, waardoor je deze, niet al te rechte lijn, krijgt. Ook op de positie waar de brede elastiek vastgenaaid zit, krijg ik een "boebel".

Maar hij is nu wel veel beter beschermd en blijft netjes rechtstaan en dat was nu eenmaal de bedoeling.



Voor de mensen die zelf ook een iPad-mini hebben, ik zal jullie het avondje rekenwerk besparen: hierbij de aangepaste afmetingen die ik gebruikt heb.

karton
Ik gebruikte het karton die altijd tussen de brickpakken van melk zitten.
1. 20,5 cm x 14 cm
2. 20,5 cm x 1,5 cm
3. 20,5 cm x 14 cm
4. 20,5 cm x 1,5 cm
5. 20,5 cm x 6 cm
stof
1. 21,5 cm x 15 cm
2. 21,5 cm x 28 cm
3. 21,5 x 42 cm
elastiek
Naar het prachtige voorbeeld van Spaghetti die op Eva Maria's berichtje gereageerd had, gebruikte ik haarelastiekjes, maar in mijn geval werkte dat precies niet zo geweldig. Ik denk dat ik ze niet ver genoeg van de hoek vastgemaakt heb, waardoor ze maar net over de iPad gaan en zelfs de neiging hebben er af te glijden.
Als je dus brede elastiek gebruikt, dan zijn dit de afmetingen:
1. 4 stukjes van 8 cm
2. 1 stuk van 23 cm
Hiervoor moet je van rechts 27 cm afmeten ipv 35 cm.

Status Stashbusting 2014:
Out: 24 (eentje weggegeven, er volgt nog wel een inhaalmanoeuvre, want ik heb al heel wat stofjes verbruikt voor projectjes die nog niet geblogd geraakt zijn)
In: 40 (3 nieuwe bij Liesellove, 4 op de rommelmarkt in Lovenjoel bij Kersenpitje, 6 bij Soft Cactus)

2 opmerkingen: