woensdag 15 mei 2013

Moederkesdag 2013

Zondag was het moederkesdag. Omdat ik het zoveel leuker vind iets zelfgemaakts te geven waar met heel veel plezier aan gewerkt is, rolden er hier opnieuw 2 kadootjes van onder de naaimachine. Eentje voor mijn eigen mama en eentje voor mijn schoonmama. Allebei uit Zo Geknipt. Ja, ik vind dat gewoon een keigoe boekske, met heel duidelijke beschrijvingen en leuke resultaten, dus de laatste tijd volgen wel vaker eens kadootjes uit dit boek :-)

Voor mijn eigen mama maakte ik de omkeerbare tas, maar eentje die door de keuze van de stof (iets zwaarder van buiten en heel licht van binnen) niet echt omkeerbaar kan gebruikt worden.
De tas werd volledig uit gerecycleerd materiaal gemaakt.
Een paar maand geleden stond op een avond ineens een hele zak vol oude kleren aan onze voordeur. Van een lieve buurvrouw een beetje verder uit de straat gekregen "om te recykleren". In die zak zat ook een picknickkleed waar aan de zijkant een grote vlek opzat, waardoor het onbruikbaar geworden was. De kleur combineerde toch zo leuk met een matrasovertrek, die ik nog maar onlangs (eigenlijk met de bedoeling als proeflapje voor de naailes te gebruiken) uit de voddenmand van mijn mama gehaald had, en waar alleen de rand nog echt bruikbaar van was. De rest was helemaal afgetrokken door jarenlang gebruik. Ik vond het wel leuk om mijn mama op deze manier een kadootje te bezorgen uit een stofje dat zij eigenlijk eerst weggooide, waardoor het op dezelfde plaats, maar onder een andere vorm een nieuw leven kon starten. Het hengsel is uit de buitenrand van het picknickkleed gemaakt en om het geheel nog wat op te vrolijken, naaide ik er op het einde met de hand nog een gehaakte bloem op. Niet zelf gehaakt, nee, dat moet ik toegeven, dat kan ik niet. De bloem komt uit de LUSY decoratieset van IKEA.
Het geheel werd netjes opgevouwen en in een zakje gestopt waar oorspronkelijk babysloefjes inzaten (mijn verzamelwoede komt toch wel regelmatig van pas ;-)) Nog een tag "A gift for you" eraan vastgeplakt en het pakje was klaar om naar het westen van het land te vertrekken.




Omdat moeders BROODnodig zijn... een broodmandje voor de mama van mijn ventje.
In plaats van schuimrubber, verknipte ik een oude placemat. Dat ging opvallend vlot. Die placemats hebben net de goede breedte en je kunt het makkelijk op zijn plaats krijgen zonder risico dat het materiaal gaat scheuren. Waar ik even schrik voor had, was het omstikken op het einde, maar die naald gaat gewoon vlotjes door het materiaal heen. De stofjes komen van het Stoffenspektakel in Namen (wie goed zoekt, vindt ze hier wel tussen). Gevuld met een aantal Fairtrade en Bio-producten, ging het als ontbijtmandje richting schoonmama.




En de mama van mijn 2 eigen kapoentjes ;-) kreeg die dag deze hele lieve attenties, waar ze super-super-superblij mee is!





1 opmerking: